Sunday, January 8, 2012

who are we to disobey HIM?

credits to ; emirabukhalil.com
“Recite what is sent of the Book (Quran) by inspiration to thee (Muhammad) and establish Regular Prayer: for Prayer restrains from shameful and unjust deeds; and remembrance of Allah is the greatest (thing in life) without doubt. And Allah knows the (deeds) that you do”.” Q29:45
“Men who celebrate the praises of (remember) Allah standing, sitting and lying down on their sides and contemplate the (wonders of) creation in the heavens and the earth (with the thought): "Our Lord! You have not created (all) this without purpose! Glory to thee! Give us salvation from the penalty of the fire.” Q3:191
"Those who believe and whose hearts find satisfaction in the remembrance of Allah: for without doubt in the remembrance of Allah do hearts find satisfaction.”Q13:28
“So woe to the worshippers. Who are neglectful of their Prayers (Solat). Those who (want but) to be seen (of men). But refuse (to supply) (even) neighborly needs.” Q107:4-7
dan dirikanlah solat...

solat seperti mana gambar di atas.
aku pernah laksanakannya.

di tepi pantai.
Bray, Ireland, 2009.
di dalam train.
Brussels to Antwerpen, Belgium, 2009.
di dalam kapal terbang.
dalam penerbangan menuju & pulang ke/dari Frankfurt, Germany, 2009.
dalam penerbangan menuju ke Incheon, Korea, 2011.
di sisi sebuah restoran.
 Everland Amusement Park, Korea, 2011.

ya. 
memang mata2 milik mereka (si Barat dan si penduduk Korea)
memandang pelik, memandang enteng terhadap perlakuan aku.
pergerakanku dikira asing bagi mereka.
yelah.
kat tempat mereka mana lah nak ada org tetiba tebarkan sweatshirt, jacket atau sebagainya tengah2 alam. kalau ada pun, jarang jarang.
pertama kali melaksanakannya, hati ini berbelah bahagi.
ya Allah, peliknya pandangan mereka ni.
terdetik juga rasa malu.
Astaghfirullah.

Alhamdulillah.
aku terfikir,
buat apa nak rasa malu.
ini tanggungjawab aku.
tanggungjawab seorang hamba terhadap Tuhannya.
buat apa nak ada rasa malu.
y aku patut rasa malu adalah sekiranya aku tidak mentaati perintah itu.

post ini bukan bertujuan tuk riak dengan apa y aku telah laksanakan.
ini hanya sekadar ingatan.
bahawa perintah Allah itu
 WAJIB.
tak dapat cari masjid atau musolla pun,
dapat tempat y bersih pun, bagus dah.
lagi bagus bawa kompas bersama.
takde lah rasa syak atau was was mengiringi.

Wallahua'lam bissawab.

dan sampaikanlah walau satu ayat...

No comments: